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Item Peer assessment to improve speaking skill through the use of whatsapp for a2 level students(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2025-09-26) Asqui Luna, Jessica Elizabeth; Scotland Ortiz, Roció Del CarmenLos estudiantes del Instituto Tecnológico de Educación Superior Carlos Cisneros, ubicado en Riobamba, enfrentaban dificultades con sus habilidades orales en inglés. Este estudio propone la implementación de la retroalimentación entre compañeros como una estrategia para abordar estas limitaciones. Un total de 61 estudiantes participaron, divididos en dos grupos: un grupo experimental (N=31) y un grupo de control (N=30). Se utilizaron métodos cuantitativos y cualitativos para recopilar los datos. Los resultados cuantitativos revelaron que el grupo experimental obtuvo mejores resultados que el grupo de control en el posttest, con un valor p de significancia estadística, lo que evidencia el impacto positivo de la retroalimentación entre compañeros en la fluidez oral. Además, el valor de Cohen’s d = 1.14 confirmó un efecto considerable de esta estrategia. Estos hallazgos fueron respaldados por la retroalimentación de los estudiantes sobre la utilidad de la retroalimentación entre compañeros. Con base en estos resultados, se recomienda extender el uso de la retroalimentación entre compañeros más allá de la adquisición de un segundo idioma a otras áreas académicas.Item Implementation of task-based instruction to improve english speaking fluency in a2-level students(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2025-03-13) Arias Cevallos, Anabel de JesúsEn Ecuador, a los estudiantes de bachillerato y universitarios se les exige poseer un nivel de inglés B1. Sin embargo, un gran número de ellos presenta niveles de inglés bajos y enfrentan grandes dificultades cuando se trata de dominar habilidades productivas como hablar y escribir. Después de identificar la necesidad de mejorar las habilidades del habla de los estudiantes ecuatorianos, esta investigación planteó descubrir la efectividad de la Instrucción Basada en Tareas (TBI, por sus siglas en inglés) en la mejora de la fluidez del habla en estudiantes de inglés de nivel A2, así como explorar sus percepciones sobre este enfoque de enseñanza. La investigación se llevó a cabo en una academia de inglés privada ubicada en Pinas, El Oro, Ecuador. Se empleó un muestreo intencional y los participantes fueron 10 estudiantes de EFL de entre 15 y 16 años y un nivel de competencia A2 según el CEFR. Se empleó un enfoque mixto, lo que implica que se combinaron enfoques cuantitativos y cualitativos. Los instrumentos utilizados fueron un pretest y un posttest, una rúbrica, una ficha de observación y una encuesta. Los resultados revelaron una correlación positiva entre la TBI y la mejora de las habilidades de habla de los estudiantes, ya que ayudó a los participantes a mejorar sus habilidades de habla, incluida su fluidez oral. Se evidenció una mejora progresiva en la fluidez de los estudiantes en las tareas, con algunas fluctuaciones atribuidas a la complejidad de la tarea y a factores emocionales. Los resultados de la encuesta encontraron que los estudiantes tienen una actitud positiva hacia el uso de la TBI para mejorar su habla. Esta investigación propuso encontrar formas de mejorar las prácticas de enseñanza de EFL mediante la aplicación de la TBI para mejorar la fluidez oral de los estudiantes. Se concluyó que TBI mejoró las habilidades de habla de los estudiantes, particularmente la fluidez y promovió un progreso equilibrado entre todos los estudiantes, independientemente de su capacidad inicial. Además, los estudiantes respondieron positivamente, reconociendo el papel de TBI en la mejora de su fluidez y el desarrollo general del habla.Item Methodological recommendations for improving writing skills using descriptive paragraphs with 10th graders a1 level at la inmaculada public school.(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2024-02-16) Arciniegas Fárez, Diana PatriciaLas habilidades de escritura son esenciales para desarrollar competencias de pensamiento más complejas y cruciales para el éxito en los campos académico y profesional. En este trabajo se describieron las capacidades de escritura percibidas adquiridas por diez estudiantes de secundaria utilizando métodos mixtos y análisis temático que incluye un pre- y post-test con una rúbrica, un diario del investigador y un cuestionario de finalidad abierta. Este estudio ha observado, comparado y analizado los resultados entre la pre- y post-test para identificar las ventajas de las estrategias, actividades y materiales incluidos en la intervención para mejorar las competencias de escritura. De hecho, los resultados numéricos de los grupos experimentales y de control revelan datos pertinentes que miden el impacto de las sesiones de escritura en el grupo experimental y sus actitudes hacia el enfrentamiento con nuevos conocimientos y su aplicación después de la intervención. En este pequeño grupo, se preguntó a los estudiantes acerca de las habilidades de escritura que habían aprendido en estas sesiones de escritura, que incluían el enfoque del proceso de escritura y párrafos descriptivos. Los hallazgos basados en los resultados del grupo experimental de esta investigación, dicen que los alumnos de secundaria pueden utilizar el enfoque del proceso de escritura y sus macro etapas de exploración y desarrollo para generar y organizar ideas en un párrafo con una corta introducción y puntuación pertinente. El grupo experimental mejoró sus habilidades de escritura, demostrando que pueden comprender y utilizar el proceso de escrita para crear párrafos bien organizados para describir y narrar información que comienza con una frase de introducción y luego con ideas secundarias. La mayoría de los estudiantes dijeron que la intervención les había enseñado cómo generar, organizar y dar fluidez a los párrafos descriptivos que comunican ideas e información, siguiendo una secuencia que garantiza una interacción eficaz con los lectores que reciben mensajes.Item Implementing collaborative tasks to boost fluent communication of english in a1 students(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2025-05-30) Alvarado Morante, Gloria VivianaEl contexto de la escuela pública, con limitaciones en recursos como laboratorios y libros, requiere enfoques prácticos y accesibles para fomentar el aprendizaje colaborativo en estudiantes de nivel A1. La implementación de tareas colaborativas permite crear oportunidades de aprendizaje sin depender de recursos costosos o poco disponibles. Estrategias como el uso de la tecnología, la interacción entre pares y metodologías innovadoras pueden ayudar a superar estos desafíos, fortaleciendo la confianza y las habilidades comunicativas en inglés de los estudiantes. En la Unidad Educativa Fiscal Guayaquil, la falta de recursos tradicionales hace necesario recurrir a enfoques alternativos para mejorar la comunicación fluida en inglés. Las actividades colaborativas, que requieren insumos mínimos y se basan en la interacción entre compañeros, facilitan el aprendizaje mutuo y la práctica en un entorno seguro y tolerante al error. Para los estudiantes A1, hablar inglés en público puede resultar intimidante, pero el trabajo en pequeños grupos reduce presión individual y fomenta la participación activa. Los métodos tradicionales centrados en el docente no siempre involucran a los estudiantes en la práctica oral de manera efectiva. En cambio, las tareas colaborativas, al incluir actividades interactivas y resolución de problemas, impulsan a los alumnos a usar el inglés con un propósito comunicativo real. Esto genera un entorno dinámico y motivador, promoviendo una mayor inversión en su propio aprendizaje. El aprendizaje en colaboración se basa en la tendencia natural de las personas a desarrollarse en contextos sociales. Los estudiantes pueden apoyarse mutuamente, compartir perspectivas y fortalecer sus habilidades de cooperación, lo que no solo facilita la adquisición del idioma, sino que también contribuye a su desarrollo social y emocional. Además, estas actividades pueden adaptarse a las necesidades e intereses individuales de los alumnos, incorporando elementos de su entorno y cultura. Este enfoque flexible garantiza una experiencia de aprendizaje relevante y atractiva, aumentando la motivación y el compromiso de los estudiantes.Item Enhancing A1 students' vocabulary through the PBS reading platform(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2024-05-23) Alvarado Camba, José Daniel; Suárez Faggioni, Joel JacobEl dominio del inglés es crucial para la mayoría de los aspectos del mundo globalizado actual. Sin embargo, los estudiantes siguen teniendo dificultades para adquirir fluidez, principalmente debido a un vocabulario inadecuado. Esta investigación aborda el desafío al que se enfrentan los profesores de inglés al momento de enseñar vocabulario de forma eficaz en las aulas de EFL. Después de una extensa revisión de la literatura y a través de un enfoque de métodos mixtos, incluyendo datos cuantitativos y cualitativos obtenidos de una observación de clase, pre y post tests, pre y post encuestas y entrevistas iniciales y finales, este estudio tuvo como objetivo determinar la influencia de la plataforma de lectura PBS en alumnos de 9º grado de UEPB Interamericano. Esta investigación de acción propuso una intervención utilizando un sistema de clases basado en esta plataforma de acceso libre, teniendo grupos de control y de intervención. Después de la interpretación de los resultados, se concluyó que los estudiantes mejoraron sus habilidades de vocabulario gracias al aprendizaje contextualizado y a la integración de la escucha y la lectura simultáneas, promoviendo la comprensión y la retención de nuevas palabras, mejorando así la competencia general en inglés de los estudiantes.Item Research work presented to obtain the academic title of magister in pedagogy of english as a foreing language(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2025-08-15) López Andrade, Jessica Patricia; Allauca Pasmay, Jesica EstefaniaThe thesis titled “The use of songs to improve listening skills in A2 students”. This project was carried out in Riobamba city at Unidad Educativa La Salle, involving 29 first-year high school students. The main objective was to improve students’ listening skills in English through the use of songs. The general objective of this research is: To improve listening skills through songs, in A2 level students from La Salle Riobamba. The specific objectives are: Students will be able to identify and understand words from various songs in English, focusing on common A2 level vocabulary. Students will develop the ability to recognize the correct pronunciation in English songs. Students will improve their listening skill by integrated pre-listening, while listening and post listening activities. The study addresses students' difficulties in understanding pronunciation, vocabulary, and listening comprehension in English, despite teachers’ efforts. It is justified because: A2 students typically have short attention spans (10–20 minutes), they are not often exposed to English, and traditional methods like memorization are not effective for long-term learning, students can feel overwhelmed when learning a new language, and lack of motivation may arise if challenges are not considered in lesson planning, songs enhance memory retention due to their rhythm and repetition, and also promote cultural awareness. A mixed-methods approach (quantitative and qualitative) was used, with Experimental and QuasiExperimental designs. Data collection techniques included pre-tests and post-tests, classroom observations, surveys, and performance tasks, focusing on vocabulary development through gamification.Item Implementation of PADLET to improve the Writing skills of first level students in a language center.(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2025-02-19) Allauca Allauca, Patricia AlexandraCurrently, the use of the Padlet tool is progressive, since it allows creating collaborative murals and sharing information from different sources in real time; it is important to highlight that this tool is very useful in the educational area, since it allows developing activities in a synchronous and asynchronous way, which allows stimulating mental structures and strengthening learning with the implementation of ICT as a dynamic resource and easy access to most of the population. In this context, this research work was developed with the objective of determining the effectiveness of the Padlet tool as a strategy to improve writing in English. For this purpose, the methodology used was the exploratory and descriptive research approach, where the students' perspectives on the techniques and strategies used by teachers in teaching their English classes, mainly related to writing, were taken into account. The relevant results that were determined are that 90% of the teachers do not use technological tools in their teaching and learning strategies, but it is also necessary to highlight that 85% of the students consider it necessary to apply a technological tool for teaching and learning English writing. Concluding that it is necessary to have technological tools available and to be able to generate abilities and skills in the students in the learning of English, especially in the teaching of English.Item The Use of the CLIL Approach to Improve Reading Comprehension in A1 Students’ Level(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2025-07-23) Albán Taipe, Johanna Elizabeth; Avilés Bajaña, Edith PatriciaThe thesis titled “The Use of the CLIL Approach to Improve Reading Comprehension in A1 Students’ Level” proposed the application of the CLIL approach to enhance reading skills by implementing worksheets with exercises for students with an English language proficiency level of A1. The study was conducted at Unidad Educativa Sagrado Corazón de Jesús, situated in Latacunga, Ecuador. The methodology used to collect complete and legitimate data was a combination of quantitative and qualitative approaches, including a survey, a pre-test, a post-test, and an interview, which were conducted to assess students' skills and attitudes regarding the focus on reading texts. The objective of this study was to analyze the influence of the CLIL approach on improving the students’ reading comprehension. The findings demonstrated that the use of the CLIL approach in comprehensive reading activities had a moderate effect on the development of cognitive reading activities of a second language. Additionally, it was verified that the use of predicting reading components, such as connecting and inferential understanding, which correspond to Pre-reading activities, were specific components that improved the students after the intervention. At the end of the research project and the application of the proposal, the conclusion was that the CLIL approach promotes the improvement and development of the components applied in comprehensive reading practice through exercises that encourage exploration, supported by visual resources. About the recommendations, it is suggested to incorporate the CLIL approach in daily class planning when reading skill is practiced since this methodology provides greater participation through the use of authentic texts where cognitive activities are incorporated before, during and after reading since the results showed that the project had a moderate impact on this ability, the students who participated managed to understand components necessary to improve the reading comprehension of the English language.Item Content based method instruction applied to hospitality technical english, speaking b1 level(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2025-04-01) Álava Zambrano, María RosarioThis research explores the application of the Content-Based Instruction (CBI) method in teaching Hospitality Technical English at a B1 speaking level. A mixedmethod approach, incorporating both qualitative and quantitative analysis, was employed to assess the effectiveness of this methodology. To diagnose the initial proficiency and perceptions of students regarding the subject, a diagnostic test and student surveys were conducted. Additionally, interviews with the Career Director and hotel supervisors provided valuable insights into the industry’s language demands. A documentary observation sheet was used to analyze the syllabus and determine its alignment with real-world needs. To measure the impact of the CBI method, a pre-test and post-test were administered, allowing for a comparative analysis of students’ progress in speaking skills. The findings revealed that integrating technical English with hospitality-related content enhanced student engagement, improved their communication skills, and increased their confidence in using the language in professional settings. The study concludes that the Content-Based Instruction method is an effective approach for developing Hospitality Technical English proficiency, as it bridges the gap between academic learning and industry requirements.Item The effectiveness of mind mapping techniques on improving literal readinjg comprehension skills of b1 level learners(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2025-06-03) Segovia Muños, Jean Jayro; Alava Varas, Jonathan DavidEl enfoque de esta investigación es explorar cómo la implementación de mapas mentales en el inglés académico, específicamente en el nivel B1, influye en el desarrollo de las habilidades de comprensión lectora y en las percepciones de los estudiantes. Para ello, se utiliza un diseño experimental que incluye dos grupos: uno de control y otro experimental. En el Capítulo 1, se establece el marco teórico de la investigación, abordando el uso de mapas mentales en la adquisición de habilidades lingüísticas y en la enseñanza de idiomas. Aquí se revisan estudios previos y se presentan los fundamentos conceptuales que respaldan la aplicación de esta herramienta en el aprendizaje de lenguas. El Capítulo 2 describe el diseño del estudio, los participantes y los instrumentos de evaluación empleados, como la prueba de diagnóstico que permitió seleccionar la muestra, el pretest y el post-test. Además, se detallan los procedimientos de recolección y análisis de datos. Los resultados se presentan y discuten en el Capítulo 3. Después de la intervención, se observaron mejoras significativas en las habilidades de los estudiantes, así como una percepción más positiva hacia esta herramienta de aprendizaje. En el contexto del inglés académico, se destaca la importancia de los mapas mentales como recursos pedagógicos efectivos para mejorar la comprensión lectora. En conclusión, este estudio contribuye con evidencia empírica al conocimiento existente, demostrando la eficacia de los mapas mentales en la enseñanza del inglés académico y su impacto favorable en las actitudes y percepciones de los estudiantes hacia el aprendizaje del idioma.Item Strategies to introduce ecuadorian montubian culture through task-based teaching for a2 undergraduate learners(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2024-12-05) Alarcón Rodas, Roberto DavidThis methodological proposal implemented strategies to introduce Ecuadorian Montubian culture into the English language curriculum for A2 undergraduate learners at the University of Guayaquil through Task-Based Teaching. It addressed the challenge of incorporating cultural identity, which was largely missing from educational materials, thereby hindering the effective implementation of the Communicative Approach. The research aimed to bridge this gap by proposing a system of complementary resources based on Task-Based Language Teaching (TBLT), focusing on enhancing cultural understanding and language proficiency through the inclusion of Montubian heritage in language tasks. Conducted within the Faculty of Administration, the study employed a mixed-methods approach, including a quasi-experimental design, surveys, semi-structured interviews, pre- and post-tests, and focus groups. It involved 127 A2 students, with a subset of Montubian-identifying students providing valuable insights into their cultural practices. The results demonstrated that TBLT significantly improved students' language skills, cultural knowledge, and intercultural awareness. Interactive tasks centered around Montubian culture, such as gastronomy, music, and dance, were particularly effective in engaging students and enhancing their learning experience. The study concluded that integrating Montubian culture into the curriculum successfully bridged the cultural and language gap. However, further refinement and broader testing of the resources are needed to ensure their effectiveness. The proposal for integrating Montubian culture through TBLT on the Moodle platform showed significant educational benefits but also highlighted challenges such as limited participation and technical issues. Future research should focus on refining these materials and expanding their application to improve educational outcomes and address these challenges more effectively.Item Educational technology to enhance motivation in reading skills in 5th grade students at the educational unit "Oscar Efrén Reyes".(Malagón, B. Universidad Bolivariana del Ecuador, 2024-05-22) Aimacaña Ortiz, Emma Paulina; Ortega Chicaiza, Pablo RodrigoThis study focuses on the motivation and reading skills of fifth-grade students at the "Oscar Efrén Reyes" Educational Unit in Chimbacalle, Quito - Ecuador. The primary aim is to enhance student engagement in reading, which is crucial for their academic progress. The research endeavors to develop digital instructional recommendations to improve motivation in reading skills. At the "Oscar Efrén Reyes" Educational Unit, fifth-grade students encounter challenges in reading proficiency and motivation. Traditional teaching methods may not fully engage them, necessitating the use of educational technology to address these issues. The study employs a mixed-methods approach. Initially, a diagnostic test assessed students' attitudes and behaviors towards technology in reading, as well as their motivation levels. Educational technology resources, including Duolingo, StoryJumper, and Wordwall, were integrated, with a specific focus on Wordwall to provide engaging and personalized reading experiences. A post-intervention questionnaire measured the effectiveness of these interventions. Expected outcomes include a significant improvement in student motivation, enhanced vocabulary, comprehension, and fluency. Educational technology interventions, particularly Wordwall, increased student participation, interest, and enjoyment in reading activities, contributing to existing literature on technology's effectiveness in improving motivation and reading skills among fifth-grade students. To validate the digital teaching recommendations, synthesized in a tutorial, a workshop was developed with teachers, whose sessions enriched their knowledge to use the Wordwall platform based on the practice of reading in 5th grade and to improve motivation. The findings underscore the potential of interactive and personalized approaches to create a stimulating reading environment that promotes engagement, motivation, and overall comprehension among students.